Dig og dine børn

Hvis du har børn, har du sikkert oplevet, hvor fortvivlede de bliver, når du har ondt. Og måske også vrede over, at du indimellem fx trækker dig fra en tur, I havde aftalt at tage på, eller et spil I havde aftalt at spille. Mange børn bekymrer sig meget, når deres forældre har smerter. De kan fx være bange for, at du dør fra barnet, at smerterne smitter, eller de kan have ubesvarede spørgsmål, om hvorvidt sygdommen fortsætter og bliver værre. Derfor er det en god ide at tale med barnet på en måde, som passer til dets alder eller modenhed.

På linket her kan du læse pjecen Min mor eller far har ondt. En pjece til børn af smerteramte forældre, som er skrevet til børn mellem 6 og 12 år. Pjecen er skrevet af en psykolog og en pædagog og er udgivet af foreningen af kroniske smertepatienter.

Læs den evt. sammen med dine børn, eller brug den til at få mere viden om, hvilke tanker og følelser dit barn kan have. Og så er det en god ide at tage emnet op med barnet, efterhånden, som det udvikler sig. Måske er de tanker barnet gør sig i dag, ikke de samme som dem han eller hun gør sig om tre-fire år.