Når du rejser

Har du prøvet at glæde dig til en ferie – og ende med at ligge på hotelværelset med forfærdelige smerter og være ulykkelig over, at du ikke kunne det, du havde regnet med – og endnu værre: ikke kunne være sammen med venner eller familie?
Det har de fleste IC-patienter prøvet, for hvis man er inde i en god periode, så kan man godt glemme, at smerterne kan komme som lyn fra en klar himmel.

Her er nogle gode råd til, hvordan du kan forberede dig bedst muligt:

Vær din egen bedste ven, og forbered dig
Tænk over, hvad du plejer at gøre, når du får akutte smerter, og sørg for, at du har næsten samme muligheder, når du rejser. Fx:

1. Pak din varmepude
Hvis du plejer at lægge dig med en varmepude, så husk at pakke den ned – eller tag en varmedunk med i stedet. Den skal kun have kogende vand. Husk også at lave afspændingsøvelser, som får blæren til at slappe af.

2. Medbring dit toiletkort
Som medlem af foreningen har du fået et toiletkort, hvorpå der står, at du har en kronisk ikke-smitsom sygdom i blæren – og at du har brug for hurtig adgang til et toilet. På bagsiden står teksten på engelsk.

Husk at få det med på ferie, og hvis du føler dig utilpas ved at spørge om lov til at bruge et toilet på en café, hvor du ikke har købt noget, så tilbyd at betale for det. Langt de fleste steder vil give adgang uden betaling.

3. Få bestilt et pillepas – i god tid inden rejsen
Hvis du indimellem er nødt til at tage stærke smertestillende med fx morfin, er det en god idé at tage det med på ferie. Men husk at få lavet et pillepas, så du ikke bliver taget i tolden for at indføre euforisenrende stoffer. Det gælder både, når du rejser ud over landets grænser og til Bornholm.

Pillepasset er gratis. Du kan læse mere og bestille det her. Passet kan du hente på apoteket et par dage efter, du har bestilt det. Vær opmærksom på, at du skal hente hente det på præcis det apotek, hvor du har fået udleveret medicinen. Og husk at medbringe dit rejsepas som dokumentation.
Du skal have et pillepas for hvert præparat, og det gælder i 30 dage.
Medbring dine piller i original emballage på ferien, dvs. i den æske, du oprindeligt fik på apoteket.

4. Hvis du bliver indlagt
Skulle du gå hen og blive syg på ferien og skal tale med en læge, kan det være relevant, at du fortæller, at du har en kronisk sygdom i blæren. Derfor kan du finde en beskrivelse af sygdommen på flere sprog nedenfor.

Beskrivelserne kan medbringes på sygehuse i Danmark og i udlandet:
Dansk
Engelsk