Kost

Kost og kostens indflydelse på vores symptomer er noget, vi ofte diskuterer i foreningen. Men på samme måde som at det enkelte medlems tilstand i blæren er forskellig, varierer det også, hvordan vi reagerer på forskellige fødevarer.

For nogen kan det desuden variere fra dag til dag, hvad de kan tåle, ligesom mængden af den mad- eller drikkevare de ikke kan tåle, kan være problemet. Fx kan en enkelt kop kaffe være ok, mens to kopper kan forårsage en masse toiletbesøg i timerne efter

Derfor er det umuligt at give endelige retningslinjer til en kostplan. Du skal simpelthen prøve dig frem og finde ud af, hvad der fungerer for dig.

Men du behøver ikke at starte helt fra bunden. På den amerikanske hjemmeside ic-network.com findes denne oversigt over mad og drikke, som hhv. generer blæren mest og mindst. Listen er resultatet af et studie publiceret i det urologiske tidsskrift BJU International i 2012.

Sådan kan du undersøge, hvad der generer din blære

Uge 1: Spis som du plejer, og skriv det ned
Registrer det du drikker og spiser på et ark, og skriv også, hvilke smerter og vandladningsgener du oplever, og hvor stærke smerterne er.

Når du skal skrive, hvor stærke smerterne er, kan du vurdere dem på en skala fra 1-10, hvor 1 er ingen smerter og 10 er virkelig stærke smerter.

Uge 2: Spis og drik fra den grønne kolonne, og skriv ned
Sammensæt din kost af den mad- og de drikkevarer fra listen ovenfor, som generer blæren mindst (den grønne kolonne). Skriv ned, hvilke smerter og vandladningsgener du får.

Uge 3-uge xx: Tag én mad- eller drikkevare ind igen, og afprøv i 3 dage
Begynd i denne uge at gen-introducere én af de føde- eller drikkevarer, du har udelukket i uge 2 og se, hvilke du kan spise og drikke uden problemer, og hvilke der giver dig smerter og hyppigere vandladning.

Tag kun én føde- eller drikkevare ad gangen. Ellers kan du ikke vurdere, hvilken der generer din blære mest. Prøv den i tre dage, før du vurderer om produktet generer din blære.

Hvis du er interesseret i at læse om, hvordan kosten kan påvirke smerter i blæren, findes der information på den amerikanske hjemmeside ic-network.com. Klik på Diet i menuen, og vælg The IC Food List. Her kan du læse mere om, hvilken mad der
1. normalt er blærevenlig, 2. hvilken der er værd at afprøve og 3. hvilke der bør undgås.

Hvilke erfaringer findes i foreningen?

• Nogle omlægger deres kost fuldstændigt og er symptomfri, lige indtil de spiser noget, som generer deres blære. Så får de stærke smerter og øget tissetrang igen.
  • Nogle undgår enkelte elementer fra deres kost og holder deres symptomer under kontrol på den måde.
  • Nogle medlemmer har stor glæde af kosttilskud (tabletter), som reducerer syren i maden. Spørg evt. medlemmerne i din erfa-gruppe, hvilke de har gode erfaringer med.